اگر علائم شما ناشی از سرطان کلورکتال است یا ازمایش‌های غربالگری چیز‌های غیر طبیعی را نشان دهد، پزشک شما یک ازمایش بیشتر از ازمایشات زیر را برای پیدا کردن علت به شما پیشنهاد می‌کند.

تاریخچه‌ی پزشکی و معاینه‌ی جسمی:

پزشک شما در مورد سوابق پزشکی شما برای آگاه کردن خودتان در مورد عوامل خطر احتمالی شامل سابقه‌ی خانوادگی را از شما می‌پرسد. شما همچنین می‌فهمید که ایا علائمی از این بیماری را دارید و اگر چنین است چه موقع باید شروع به درمان کنید و چه مدت طول می‌کشد. به عنوان بخشی از یک معاینه جسمی، پزشک شما شکمتان را برای تشخیص توده‌ها و همچنین با ازمایشاتی غیر از معاینه جسمی بررسی می‌کند. شما ممکن است همچنین در طول ازمایش معاینه‌ی رکتال دیجیتال داشته باشیدDRE ، پزشک انگشت خود را که با مواد روان آغشته است را به داخل رکتوم وارد می‌کند تا مناطق غیر طبیعی را بررسی کند.

ازمایشهاتی که خون را در مدفوع شما بررسی می‌کند:

اگر پزشک به علت علائمی که دارید بغیر از خونریزی در مدفوع یا راست روده را در شما ببیند، ممکن است یک ازمایش برای مدفوع برای تشخیص داشتن خون که با چشم دیده نمی‌شود خون مخفی، که ممکن است نشانه‌ای از سرطان کلوروتال باشد را توصیه کند. این نوع ازمایش‌ها یک تست خون مخفی FOBT با تست ایمنی شیمیایی مدفوعFIT است که می‌توانید انرا در خانه انجام دهید.  نیاز است که شما یک تا سه نمونه از مدفوع از یک حرکت روده‌ای جمع کنید. ازمایش خون در مدفوع به عنوان ازمابش بعدی انجام می‌شود. اگر شما قبلاً یک ازمایش غربالگری غیر طبیعی داشته باشید در این مورد شما باید یک کلونوسکوپی تشخیصی انجام دهید که در زیر توضیح داده شده است.

ازمایش خون:

پزشک شما ممکن است همچنین ازمایش‌های خاص خون را در تعیین کردن اینکه ایا شما به سرطان کلورکتال مبتلا شده‌اید یا نه دستور دهد. اگر شما با سرطان تشخیص داده شده‌اید این تست‌ها می‌تواند همچنین در مراقبت از بیماری شما مورد استفاده قرار گیرد.

شمارش کامل خون(CBC): این ازمایش انواع مختلفی از سلول‌های خون شما را اندازه‌گیری می‌کند. این آزمایش نشان می‌دهد که ایا شما کم خونی دارید یا خیر زیرا بعضی افراد مبتلا به سرطان کلورکتال دچار کم خونی می‌شوند، زیرا تومور برای مدت طولانی خونریزی کرده است.

انزیم‌های کبدی:

شما همچنین ممکن است یک ازمایش خون برای چک کردن کارکرد کبد خود داشته باشید زیرا سرطان کلورکتال می‌تواند به کبد گسترش پیدا کند.

نشانگر‌های تومور:

گاهی اوقات سلول‌های سرطان کلورکتال موادی را می‌سازند که تومور مارکر نامیده می‌شوند. که می‌توان ان‌ها را در خون پیدا کرد. رایجترین تومور مارکر‌های سرطان کلورکتال شامل: انتی ژن کارسینوامبرونیکCEAو CA۱۹_۹ است.

ازمایش‌های خون برای این نوع نشانگر‌های تومور برای کسانی که سرطان کلورکتال دارند پیشنهاد می‌شود اما ان‌ها نمی‌توانند به تنهایی برای تشخیص سرطان استفاده شود. بخاطر اینکه بعضی اوقات می‌تواند سطح تومور مارکر‌ها در افراد مبتلا به سرطان طبیعی و نرمال و برای کسانیکه سرطان ندارند غیر طبیعی باشد. نشانگر‌های تومور اغلب همراه با سایر ازمایشات برای کنترل کردن بیمارانی که قبلاً به سرطان کلورکتال تشخیص داده شده‌اند استفاده می‌شود. ان‌ها ممکن است نشان دهد که درمان برای ان‌ها مفید بوده است یا هشدار می‌دهد که ایا سرطان دوباره برگشته است یا خیر؟ اگر علائم یا نتایج معاینات جسمی یا ازمایش خون نشان دهد که شما ممکن است سرطان کلوروتال داشته باشید پزشک می‌تواند ازمایش‌های بیشتری را توصیه کند که اغلب کلونوسکوپی است اما گاهی اوقات ممکن است ازمایش‌های دیگری نیز انجام شود.

کلونوسکوپی تشخیصی:
کلونوسکوپی تشخیصی درست مانند کلونوسکوپی غربالگری است، اما کواونوسکوپی به این دلیل انجام می‌شود که یک فرد علائمی از این بیماری را داشته باشد یا گاهی اوقات حالت غیر طبیعی دیگری در ازمایش تست غربالگری باشد. برای این ازمایش، دکتر بطور کلی روده و راست روده را با یک کلونوسکوپ، یک لوله‌ی باریک، انعطاف‌پذیر و نورانی که یک دوربین کوچک در انتهای ان تعبیه شده است بررسی می‌کند. این لوله از طریق مقعد وارد راست روده و سپس روده بزرگ می‌شود. ابزار‌های ویژه می‌تواند از طریق کلونوسکوپی قسمتی را نمونه‌برداری کند و یا در صورت لزوم  هر منطقه که مشکوک است مانند پولیپ را حذف کند. کلونوسکوپی ممکن است در بخش سرپایی بیمارستان، ، یا در مطب، یا در یک کلینیک انجام شود.

پروکتوسکوپی:
این ازمایش ممکن است برای کسانی که مشکوک به سرطان کلورکتال هستند انجام شود. برای این ازمایش، پزشک داخل راست روده را با پروکتوسکوپ که یک لوله نازک، سفت، با دوربین کوچک ویدیویی که در انتهای ان است بررسی می‌کند. این لوله از طریق مقعد داخل می‌شود پزشک می‌تواند از طریق این وسیله داخل راست روده را از نزدیک ببیند. تومور می‌تواند دیده شود، اندازه‌گیری شود، و مکان دقیق ان نیز مشخص شود.

نمونه‌برداری:
معمولاً اگر یک سرطان کلورکتال مشکوک با هر ازمایش غربالگری یا تشخیصی پیدا شود در حین انجام کلونوسکوپی یک نمونه‌گیری انجام می‌شود. در این نمونه، پزشک یک قسمت کوچکی از بافت را با یک ابزار ویژه از طریق اسکوپ برمیدارد. به ندرت بخشی از روده ممکن است نیاز به جراحی برای برداشتن تشخیصی باشد. ازمایش نمونه‌گیری و سیتولوژی برای سرطان را مطالعه کنید تا بیشتر در مورد انواع نمونه‌ها، نحوه‌ی استفاده از بافت در ازمایشگاه برای تشخیص سرطان و نتایجی که ممکن است نشان دهد بیاموزید.

ازمایشات ازمایشگاهی نمونه‌های بیوپسی:
نمونه‌های بافت‌برداری از طدیق کلونوسکوپی یا جراحی به ازمایشگاه فرستاده می‌شود که دقیقاً ان‌ها را مطالعه کنند. ازمایش‌های دیگر ممکن است سرطان کلورکتال را نشان دهد اما تنها راه مطمئن بودن این است که نمونه‌های بافت‌برداری را زیر میکروسکوپ مشاهده کنند. اگر سرطان یافت شود ازمایش‌های ازمایشگاهی بیشتر ممکن است روی بافت نمونه انجام شود تا به بهتر شدن رده‌بندی سرطان کمک کند.

ازمایش ژن:
پزشک ممکن است تغییرات ژن خاصی را در سلول‌های سرطانی دنبال کند. این ممکن است تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد که چه روش درمانی بهتر است انجام شود. بخصوص اگر سرطان پخش یا متاستاز کرده باشد. برای مثال پزشکان اکنون سلول‌ها را برای تغییردر ژنKARSو NRASوBRAFازمایش می‌کنند. برخی از پزشکان همچنین ممکن است برای تغییر در ژن BRAFازمابش کنند. بیمارانی که مبتلا به سرطان به جهش در این ژن‌ها هستند معمولاً از درمان با دارو‌های ضد سرطان هدفمند هم استفاده می‌کنند.

تستMSIو MRI
سلول‌های سرطانی کلورکتال بطور معمول ازمایش می‌شوند تا ببینند ایا سطح بالای تغییرات ژنی به نام بی‌ثباتی ریز ماهواره هاMSIانجام می‌شود. ازمایش همچنین می‌تواند این موضوع را بررسی کند که ایا سلول‌های سرطانی در هر کدام از ژنهایMMRتغییری در تعمیر مربوط به عدم هماهنگی ایجاد کرده‌اند. تغییرات در MSIیا در ژن‌های MMRیا هر دو اغلب در افراد مبتلا به سندروم لینچ دیده می‌شود اکثر سرطان‌های کلورکتال سطح بالای MSIیا تغییرات در ژنهایMMR را ندارند. اما بیشتر سرطان‌های کلورکتال با سندروم لینچ ارتباط دارند. دو دلیل ممکن است برای ازمایش سرطان کلورکتال برایMSI و یا تغییرات ژنMMRوجود داشته باشد: برای شناسایی بیماران که باید برای سندروم لینچ آزمایش شوند تشخیص سندروم لینچ به غربالگری سرطان‌های دیگر به بیمار کمک می‌کند( برای مثال زنان مبتلا به سندروم لینچ ممکن است نیاز به غربالگری تشخیصی برای سرطان رحم داشته باشند) همچنین اگر بیمار مبتلا به سندروم لینچ باشد بستگانشان نیز می‌توانند این بیماری را داشته باشند که باید غربالگری شوند.


ازمایشات تصویر‌برداری برای جستجوی سرطان کلورکتال:
ازمایشات تصویربرداری از امواج صوتی، اشعه ایکس، میدان مغناطیسی یا مواد رادیواکتیو برای ایجاد تصاویر درون بدن شما از این‌ها استفاده می‌شود. ازمایش‌های تصویربرداری ممکن است به دلایل زیر انجام شود: از قبیل مشکوک بودن به نواحی که ممکن است سرطان باشد، برای دانستن اینکه سرطان تا چه حد پخش شده است، برای کمک به تعیین اینکه ایا درمان فایده‌ای دارد روی بیمار؟

تونوگرافی کامپیوتری:
توموگرافی کامپیوتری CTیاCATاسکن: سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس برای ساخت تصاویر برش دار از درون بدن شما می‌باشد. این ازمایش می‌تواند به شما کمک کند که سرطان روده به کبد یا سایر اعضای بدن شما گسترش یافته است یا نه؟

سونوگرافی:
سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی و انعکاس ان‌ها برای ایجاد تصاویر از داخل بدن استفاده می‌شود. یک وسیله کوچک مانند میکروفون بنام یک مبدل امواج صوتی را می‌دهد و هنگامی که از اندام‌ها برگشت می‌خورد پژواک را می‌گیرند. اکو توسط کامپیوتر به یک تصویر بر روی یک صفحه تبدیل می‌شود.

سونوگرافی شکم:
برای این ازمایش یک تکنسین، مبدل را بر روی پوست شکم شما حرکت می‌دهد. این ازمایش می‌تواند تومور‌های کبد، کیسه صفرا، پانکراس یا جا‌های دیگر شکم را بررسی کند. اما نمی‌تواند تومور‌های روده بزرگ را بررسی کند.

سونوگرافی آندورکتال:
این ازمایش با استفاده از یک مبدل مخصوص داخل راست روده می‌شود این ازمایش به این منظور استفاده می‌شود تا ببیند تا چه حد از طریق دیواره راست روده سرطان رشد کرده است و اینکه ایا به ارگان‌ها یا بافت‌های اطراف مثل گره‌های لنفاوی رسیده است یا نه؟

سونوگرافی عمل جراحی:
این ازمایش در طول عمل جراحی انجام می‌شود، این مبدل بطور مستقیم بر روی سطح کبد قرار می‌گیرد، و این ازمایش برای تشخیص گسترش سرطان کلورکتال به کبد بسیار مفید است. این اجازه را می‌دهد تا جراح بتواند از تومور نمونه‌گیری کند در حالیکه بیمار خواب است.

تصویر‌برداری پژواک مغناطیسی اسکنMRI
اسکن MRIشبیه سی تی اسکن تصاویر دقیق از بافت نرم در بدن را نشان می‌دهد. اما اسکن‌ام ار‌ای از امواج رادیویی و اهنربا‌های قوی به جای اشعه ایکس استفاده می‌کند یک ماده کنتراست بنام گادولینیم ممکن تست قبل از اسکن به ورید تزریق شود تا جزئیات بهتر دیده شود. MRIمیتواند ناحیه‌های غیر طبیعی را در کبد یا مغز یا نخاع که سرطان گسترش پیدا کرده است را ببیند.

MRIاندورکتال:
در افراد مبتلا به سرطان راست روده می‌توان از MRI رکتال استفاده کرد تا ببینند که ایا تومور به جداره‌های مجاور هم گسترش پیدا کرده است یا خیر. این می‌تواند به برنامه‌ریزی جراحی و سایر روش‌های درمان کمک کند. برای بهبود دقت ازمایش، برخی از پزشکان از اندورکتال استفاده می‌کنند. برای این ازمایش، پزشک یک سوند را که داخل راست روده قرار می‌دهد بعنوان ایودی اندورکتال نامگذاری می‌کند. این ازمایش ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند ناخوشایند باشد.

اشعه ایکس قفسه سینه:
پس از تشخیص سرطلن کلورکتال ممکن است یک اشعه ایکس برای دیدن اینکه ایا سرطان به ریه‌ها گسترش یافته است یا خیر انجام می‌شود.

توموگرافی امواج رادیویی الکترون مثبتPET
پت اسکن معمولاً از یک نوع شکر رادیو اکتیو استفاده می‌کند که به خون منتقل می‌شود. سلول‌های بدن بسته به رشد ان‌ها مقادیر مختلف قند را می‌گیرند. سلول‌های معمولی جذب می‌کنند. یک دوربین خاص برای ایجاد یک تصویر از زمینه‌های رادیواکتیو در بدن استفاده می‌شود. عکس از پت اسکن به عنوان یک اسکن به دقت سی تی اسکن یا ‌ام ار‌ای نیست، اما اطلاعات مفیدی در مورد اینکه ایا مناطق غیر طبیعی دیده شده در ازمایش‌های دیگر، در این ازمایش هم سرطانی دیده شده یا نه در اختیار ما قرار می‌دهد. اگر قبلاً با سرطان تشخیص داده شده است، ممکن است پزشک این ازمایش را توصیه کند تا بررسی کند که ایا سرطان به گره‌های لنفاوی یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است یا نه. پت اسکن همچنین می‌تواند مفید باشد اگر پزشک شما فکر می‌کند سرطان ممکن است گسترش پیدا کرده است یا متاستاز کرده باشد ولی نمی‌داند دقیقاً به کجا گسترش پیدا کرده و به این طریق می‌توان فهمید.

پت سی تی اسکن:
بعضی از وسیله‌ها می‌توانند همزمان یک پت و سی تی اسکن را با هم انجام دهند. این به پزشک اجازه می‌دهد مناطق رادیواکتیو بالاتری را بر روی پت اسکن با تصاویر دقیقتر، ان منطقه را بررسی کنند.


آنژیوگرافی:
یک ازمایش اشعه ایکس برای بررسی رگ‌های خونی است. یک رنگ کنتراست به یک شریان تزریق می‌شود و سپس اشعه ایکس گرفته می‌شود، این رنگ رگ‌های خونی را روی اشعه ایکس نشان می‌دهد. اگر سرطان شما به کبد متاستاز کرده باشد این ازمایش می‌تواند شریان‌هایی را که خون را به تومور‌ها می‌رساند نشان می‌دهد. این می‌تواند به جراحان کمک کند تا تصمیم بگیرند که ایا تومور‌های کبدی می‌توانند برداشته شوند و اگر چنین باشد می‌تواند به برنامه‌ریزی جراحی کمک کند. آنژیوگرافی همچنین می‌تواند در برنامه‌ریزی درمان‌های دیگر برای گسترش سرطان کبد مانند امبولیزلسیون کمک کند.