پوکی استخوان اصطلاحی است که برای توصیف استخوان‌های شکننده و همچنین خطر شکستگی استخوان به کار می‌رود. با افزایش سن، استخوان‌ها ضخامت و استحکام خود را از دست می‌دهند. پوکی استخوان در لغت به معنی “استخوان متخلخل” است.

پوکی استخوان زمانی رخ می‌دهد که سرعت از بین رفتن بافت‌های استخوانی، سریع‌تر از ساخت بافت جدید باشد. این عارضه بیشتر در زنان یائسه دیده می‌شود. با گذشت زمان، استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شوند. استخوان‌های شکننده راحت‌تر می‌شکنند.

سنجش تراکم استخوان نوعی آزمایش تصویربرداری پزشکی است. در این آزمایش از سطوح بسیار پایین اشعه ایکس برای اندازه گیری چگالی استخوان‌ها استفاده می‌شود. دگزا به معنی جذب تابش اشعه ایکس انرژی دوگانه مرکزی است.

هدف از سنجش تراکم استخوان چیست؟

هدف از انجام سنجش تراکم استخوان اندازه‌گیری میزان مواد معدنی را در برخی از استخوان‌ها، مانند مفصل ران، ستون فقرات و یا مچ دست می‌باشد. سنجش تراکم استخوان به پزشک شما کمک می‌کند تا تراکم استخوان و ریسک شکستگی استخوان در طول زمان را بررسی کند.

دانسیتومتری یا سنجش تراکم استخوان برای چه کسانی انجام می‌شود؟

هنگام تصمیم‌گیری برای انجام سنجش تراکم استخوان، عوامل زیادی در نظر گرفته می‌شود. پزشکان اغلب زمانی آزمایش سنجش تراکم استخوان را توصیه می‌کنند که فرد بیش از 50 سال سن داشته باشد، استخوان شکسته داشته باشد، یا مبتلا به بیماری‌های دیگری باشد که فرد را در معرض خطر مشکلات استخوانی قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد که زنان زودتر و سریعتر از مردان شروع به از دست دادن توده استخوانی می‌کنند.

سنجش تراکم استخوان چه زمانی درخواست می‌شود؟

پزشکان ممکن است برای موارد زیر نیز سنجش تراکم استخوان را توصیه کنند:

  • پیگیری تغییرات سلامت استخوان در طول زمان.
  • کنترل پاسخ به درمان، مانند داروی پوکی استخوان
  • ارزیابی بدن، مانند میزان چربی و توده عضلانی بدن

چگونه باید برای سنجش تراکم استخوان آماده شوم؟

اکثر مردم نیازی به تغییر برنامه روزانه خود قبل از انجام سنجش تراکم استخوان ندارند. بخورید، بنوشید و هرگونه دارویی را طبق معمول همیشه مصرف کنید، مگر اینکه پزشک خلاف آن را توصیه کرده باشد.

شرایط انجام سنجش

  • 24 ساعت قبل از آزمایش مصرف مکمل‌های کلسیم را متوقف کنید
  • لباس‌های گشاد و بدون فلز بپوشید

در صورت احتمال بارداری به پزشک خود اطلاع دهید